|
|
DRAMAETS TID OG ROM Teaterrommet Tidens og stedets enhet og mangfold Semantisering av rommet Murskue – Off stage Rekvisitter Dramaets tid Den retrospektive teknikken Semantisering av tiden
KOMMENTARER a. Tid og sted – når det er ”estetisk markert” (= semantisering) Semantisering = gis betydning, noe som har estetisk/tematisk relevans
Eksempler: 1. Stuen i Et dukkehjem er ikke bare et rom i heimen, men det er signifikant; det er et bilde på noe som er innholdsmessig tematisert 2. Tingene er ikke bare rekvisitter, skal være ”virkelighetseffekter” (som Barthes kaller dem), men lades med betydning
3. Ullsjalet i Rosmersholm, Bygmester Solness og Når vi døde vågner er ikke bare et klesplagg som beskytter mot kulde; det har en betydning som er interessant i forhold til dramaets tematikk 4. Heddas rom i Hedda Gabler 5. Fossen og kloppen i Rosmersholm 6. Bruken av lys i Et dukkehjem 7. Når på dagen i Rosmersholm, Gengangere 8. Tårnet i Bygmester Solness
b. Murskue – off stage Eksempler 1. Begynnelsen og slutten i samtlige akter av Rosmersholm: Rebekka og Mad. Helseth titter ut Slutten på Rosmersholm: Klimaks er et ”murskue” Hensikt/funksjon/:
2. Slutten av Et dukkehjem (døra som smeller) 3. Slutten av Bygmester Solness (virkningen på de ulike personene 4. Slutten av 2.akt og 3. akt i NVDV c. Den retrospektive teknikk Hvordan Ibsen endrer bruken av retrospektiv teknikk fra Et dukkehjem til de fire (fem, seks) siste dramaene.
Når vi døde vågner ?? Tid og rom i NVDV Personene beveger seg henimot ”andre dimensjoner”
Å bevege seg HØYERE OPP i topografien For Maja og Ulfheim: Opp i fjellnaturen på jakt (en del av det ordinære tredimensjonale rommet; og i dramaets ”her-og-nå”-tid For Irene og Rubek: Å bevege seg opp på vidden = å bevege seg opp på et høyere eksistensnivå; et symbolsk nivå; opp i ideenes, idealitetens verden En verden der våre vanlige betingelser - kategoriene: tid, rom, kausalitet… synes opphevet - den sosiale verden er suspendert
Kierkegaard: Livets tre stadier: det estetiske – etiske – religiøse Man må bevege seg fra det ene stadium til det neste via - valget (inn i det etiske) - spranget: inn i det religiøse
Å bevege seg inn i det religiøse: å suspendere det etiske, moralske Fortellingen om Abraham og Isak; far som skal ofre sønn Etisk sett er dette et mord
DET DRAMATISKE SPRÅKET Karakteristiske trekk ved det dramatiske språket Dialog, polylog, duolog og monolog Versedrama Bildespråk/figurativt språk Noen sentrale figurer KOMMENTARER 1. Duolog og polylog hos Ibsen a. Ibsen bruker polylog som overgangsscener (realismeillusjon; for å skape naturlige overganger mellom de ulike scenene) b. De vesentligste informasjoner får vi i duologer c. Duologene er ofte fortettet, uttrykker verdiutveksling, krise, oppgjør, bekjennelse; sammenbrudd av kommunikasjon
Fortrolighet er noe som kun vises ”hin enkelte” Polylogen: stedet for forstillelse, maskespill c. Monologer Kan brukes til at den enkelte skuespiller - taler med seg selv (alenetale) - taler man holder for andre (En Folkefiende) - har sidereplikk (vender seg bort fra, eller ut av, dialogen) - som del av eksposisjon, prolog, epilog (av dette kan man lære at…) - dramatikerens narrative forming av publikum/lesere - Hos Ibsen Bruker mye monologer i begynnelsen og slutten av forfatterskapet, men måten han bruker monolgene på, og hva han bruker dem til, endres I siste del av forfatterskapet: - Aldri vendt mot publikum - Monologene er nesten alltid psykologisk motivert Det hender jo at mennesker – normale mennesker – snakker høyt med seg selv: når man er sterkt opprømt, fortvilet, sjokkert… ved sterke sinnsbevegelser
d. Språklig individualisering Eksempler - Nora, Helmer og fru Elvestad - Noras språk i første og 3. akt - Rubek, Ulfheim, Irene og Maja
e. Replikker og perspektivisme/flerstemthet Eksempler - Irene og Ulfheim - Hilde og doktoren i Bygmester Solness
2. Bruk av vers hos Ibsen Utvikling av dramaet på 1800-tallet Ibsen er den som begynner å utvikle en naturlig, konverserende muntlig prosastilsdialog
Se kommentarer om prosa og vers i NVDV
3. Bildespråk/figurativt språk I den naturlige, hverdagslige tale bruker Ibsen hele tiden - metaforer, figurativ tale fra og med Et dukkehjem… - bruken av metaforer i titler: Gengangere, Vildanden, Når vi døde vågner - titler som både kan leses både bokstavelig og metaforisk: Rosmersholm, Bygmester Solness
De siste dramaene (etter Vildanden) - ”symboler” - mytologisk stoff: ”De hvite hester”, troll og dævler, demoner - fantasiverdener: o luftslott (med og uten grunnmur) o opp i forklarelsens lys Allegori (fr.st. av noe som skal forstås i en annen betydning enn den bokstavelige; en slags metafor i forstørret utgave - en utbygd metafor f. eks. - ”luftslottet” i BS - ”å være død” i NVDV - Oppstandelsens dag i NVDV (men den kan også leses bokstavelig som navn på en skulptur; men betegnelsen bygges også ut til noe mer
4. Noen sentrale figurer hos Ibsen Oxymoron En figur som ofte peker mot en verden der motsetningene ikke opphever hverandre, eller står i motsetning til hverandre, men der de sameksisterer Ofte brukt av mystikere for å skildre ”unio mystica” |