Ragnar Arntzens hjemmesider
Startside

 

Startside

 

DRAMAETS TID OG ROM

Teaterrommet

Tidens og stedets enhet og mangfold

Semantisering av rommet

Murskue – Off stage

Rekvisitter

Dramaets tid

Den retrospektive teknikken

Semantisering av tiden

 

KOMMENTARER

a. Tid og sted – når det er ”estetisk markert” (= semantisering)

Semantisering = gis betydning, noe som har estetisk/tematisk relevans

 

Eksempler:

1. Stuen i Et dukkehjem er ikke bare et rom i heimen, men det er signifikant; det er et bilde på noe som er innholdsmessig tematisert

2. Tingene er ikke bare rekvisitter, skal være ”virkelighetseffekter” (som Barthes kaller dem), men lades med betydning

bulletsymboler
bulletledemotiv

3. Ullsjalet i Rosmersholm, Bygmester Solness og Når vi døde vågner er ikke bare et klesplagg som beskytter mot kulde; det har en betydning som er interessant i forhold til dramaets tematikk

4. Heddas rom i Hedda Gabler

5. Fossen og kloppen i Rosmersholm

6. Bruken av lys i Et dukkehjem

7. Når på dagen i Rosmersholm, Gengangere

8. Tårnet i Bygmester Solness

 

b. Murskue – off stage

Eksempler

1. Begynnelsen og slutten i samtlige akter av Rosmersholm: Rebekka og Mad. Helseth titter ut

Slutten på Rosmersholm: Klimaks er et ”murskue

Hensikt/funksjon/:

bulletøkonomi
bulletMan skal ikke vise upassende ting på scenen
bulletDet mest interessante er ikke hva som skjer, men hvordan noe virker inn på bestemte personer

2. Slutten av Et dukkehjem (døra som smeller)

3. Slutten av Bygmester Solness (virkningen på de ulike personene

4. Slutten av 2.akt og 3. akt i NVDV 

c. Den retrospektive teknikk

Hvordan Ibsen endrer bruken av retrospektiv teknikk fra Et dukkehjem til de fire (fem, seks) siste dramaene.

bulletRosmersholm: hva som egentlig har skjedd fortapere seg i det noe gåtefullt
bulletBygmester Solness:
bulletbruken av fortellinger (”underlige historier”)
bulletden fortiden som rulles opp virker ikke troverdig; får mer en fantasimessig funksjon; del av et sjelsportrett…

 Når vi døde vågner ??

 Tid og rom i NVDV

Personene beveger seg henimot ”andre dimensjoner”

bulletIrene i dødsriket
bulletIrene: ”Kom opp til meg”

 Å bevege seg HØYERE OPP i topografien

For Maja og Ulfheim: Opp i fjellnaturen på jakt (en del av det ordinære tredimensjonale rommet; og i dramaets ”her-og-nå”-tid

For Irene og Rubek: Å bevege seg opp på vidden = å bevege seg opp på et høyere eksistensnivå; et symbolsk nivå; opp i ideenes, idealitetens verden

En verden der våre vanlige betingelser

-          kategoriene: tid, rom, kausalitet… synes opphevet

-          den sosiale verden er suspendert

 

Kierkegaard: Livets tre stadier: det estetiske – etiske – religiøse

Man må bevege seg fra det ene stadium til det neste via

-          valget (inn i det etiske)

-          spranget: inn i det religiøse

 

Å bevege seg inn i det religiøse: å suspendere det etiske, moralske

Fortellingen om Abraham og Isak; far som skal ofre sønn

Etisk sett er dette et mord

 

DET DRAMATISKE SPRÅKET

Karakteristiske trekk ved det dramatiske språket

Dialog, polylog, duolog og monolog

Versedrama

Bildespråk/figurativt språk

Noen sentrale figurer

KOMMENTARER

1. Duolog og polylog hos Ibsen

a. Ibsen bruker polylog som overgangsscener (realismeillusjon; for å skape naturlige overganger mellom de ulike scenene)

b. De vesentligste informasjoner får vi i duologer

c. Duologene er ofte fortettet, uttrykker verdiutveksling, krise, oppgjør, bekjennelse; sammenbrudd av kommunikasjon

 

Fortrolighet er noe som kun vises ”hin enkelte”

Polylogen: stedet for forstillelse, maskespill

c. Monologer

Kan brukes til at den enkelte skuespiller

-          taler med seg selv (alenetale)

-          taler man holder for andre (En Folkefiende)

-          har sidereplikk (vender seg bort fra, eller ut av, dialogen)

-          som del av eksposisjon, prolog, epilog (av dette kan man lære at…)

-          dramatikerens narrative forming av publikum/lesere

-           

Hos Ibsen

Bruker mye monologer i begynnelsen og slutten av forfatterskapet, men måten han bruker monolgene på, og hva han bruker dem til, endres

I siste del av forfatterskapet:

- Aldri vendt mot publikum

- Monologene er nesten alltid psykologisk motivert

Det hender jo at mennesker – normale mennesker – snakker høyt med seg selv: når man er sterkt opprømt, fortvilet, sjokkert… ved sterke sinnsbevegelser

 

d. Språklig individualisering

Eksempler

- Nora, Helmer og fru Elvestad

- Noras språk i første og 3. akt

- Rubek, Ulfheim, Irene og Maja

 

e. Replikker og perspektivisme/flerstemthet

Eksempler

- Irene og Ulfheim

- Hilde og doktoren i Bygmester Solness

 

2. Bruk av vers hos Ibsen

Utvikling av dramaet på 1800-tallet

Ibsen er den som begynner å utvikle en naturlig, konverserende muntlig prosastilsdialog

 

Se kommentarer om prosa og vers i NVDV

 

3. Bildespråk/figurativt språk

I den naturlige, hverdagslige tale bruker Ibsen hele tiden

- metaforer, figurativ tale fra og med Et dukkehjem…

- bruken av metaforer i titler: Gengangere, Vildanden, Når vi døde vågner

- titler som både kan leses både bokstavelig og metaforisk: Rosmersholm, Bygmester Solness

 

De siste dramaene (etter Vildanden)

-          ”symboler”

-          mytologisk stoff: ”De hvite hester”, troll og dævler, demoner

-          fantasiverdener:

o       luftslott (med og uten grunnmur)

o       opp i forklarelsens lys

Allegori (fr.st. av noe som skal forstås i en annen betydning enn den bokstavelige; en slags metafor i forstørret utgave

- en utbygd metafor

f. eks.

- ”luftslottet” i BS

- ”å være død” i NVDV

- Oppstandelsens dag i NVDV (men den kan også leses bokstavelig som navn på en skulptur; men betegnelsen bygges også ut til noe mer

 

4. Noen sentrale figurer hos Ibsen

Oxymoron

En figur som ofte peker mot en verden der motsetningene ikke opphever hverandre, eller står i motsetning til hverandre, men der de sameksisterer

Ofte brukt av mystikere for å skildre ”unio mystica