Ragnar Arntzens hjemmesider
Startside Opp

 

Startside
Opp

 

ESSAYET        norsk 1.2       våren 2002

DISPOSISJON OVER FØRELESNINGA

 

I.  Kva er essay?

  1. Essayet i litteraturen og sjangervrimmelen: "Den fjerde sjangeren"
  2. Essayet i skolen (lesing, skriving og sjanger i skolen)
  3. Essayet i offentligheten

 

II. Essayets historikk

  1. Om Michel de Montaigne, mannen som skapte essaysjangeren
  2. Vandringar i noen essay av Michel de Montaigne
  3. Essaytradisjonar:            formal og informal essaytradisjon
  4. Essay som kommunikasjon (avsendar-mottakar-emne-kontekst-kontakt-kode)

 

III. Essayteori  "Essayets særmerke og topoi" – teoriartikkel av Gerhard Haas (eller essayets virkemiddel og kjenneteikn):

Spasertur

Samtale

Prosessualitet

Open form

Dialektikk

Perspektivisme

Utprøving

Systemfridom

Mognad og skeptisisme

Fridom og leik

Kritikk

Forming av det forma

 

IV. Kommentar til noen av dei andre essaya i kompendiet

 

V. Essayet som sjanger i skole og utdanning

 

 

OPPGÅVER TIL EMNET ESSAY

 

Essayet i grunnskolen og i L 97

  1. Forklar nemninga "essayliknande tekstar".
  2. Korleis kan ein bruke essayet i skolen?
  3. Kva for problem ser du med sjangeren essay og "essayliknande tekstar" i grunnskolen?
  4. Presenter og vurder korleis ei lærebok for u-trinnet framstiller essaysjangeren (og nemn gjerne kva leseboka har med av "essayliknande tekstar").

 

EKSAMENSOPPGÅVER OM ESSAY

I. Gjer greie for viktige kjenneteikn ved essaysjangeren. Vis deretter korleis slike kjenneteikn kjem til syne i Aksel Sandemoses roman "En flyktning krysser sitt spor". (pensumtekst)

 

II. Peik på essaytrekk i essayet "Hva forfatteren har ment med boka" av Atle Næss og gå i samtale med noen av refleksjonane til Atle Næss. (ukjent tekst).

 

III. Gi ein presentasjon av essaysjangeren. Peik på essaytrekk i essayet "Om steling" av Einar Økland og drøft noen av refleksjonane til Einar Økland. (Dette essayet finst i kompendiet)

 

IV.Korleis kan ein grunngje arbeidet med essayet i grunnskolen? Korleis vurderer du arbeidet med essayet i skolen samanlikna med andre sjangrar? I L 97 for 9. klasse står det at elevane skal "lese essay og skrive essayliknande tekstar". Drøft korleis ein kan arbeide med essaysjangeren på ungdomstrinnet (og evt. tidlegare), og kva for plass essayet bør ha i lærarutdanninga.