Hinduisme Kompetansemål i Læreplan i RLE- faget 2008 (1.8)

Kompetansemål etter 4.årstrinn

Hinduisme

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• fortelle om en av hinduismens guder og gudinner

• samtale om hinduismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler,

puja, matregler og høytider

• gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til hinduismen

Kompetansemål etter 7. årstrinn

Hinduisme

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• samtale om sentrale fortellinger i hinduismen

• samtale om hinduisme, hinduistisk livstolkning og etikk med vekt på noen guder og gudinner,

synet på tilværelsen og det guddommelige, menneskesyn, aktuelle etiske utfordringer

og utvalgte tekster

• forklare hinduistisk høytidskalender, og beskrive hinduistiske høytider og sentrale ritualer

• beskrive tempelet og reflektere over dets betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å

søke informasjon og lage presentasjoner

• presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til hinduismen
 

Kompetansemål etter 10. årstrinn

Hinduisme

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

• forklare særpreget ved hinduisme og hinduistisk tro som livstolkning i forhold til andre

tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller

• drøfte utvalgte tekster fra hinduistisk skrifttradisjon

• innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange hinduer

• gi en oversikt over mangfoldet i hinduismen, viktige historiske hendelser og hinduismens

stilling i Norge og verden i dag

• beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til hinduismen