Hinduisme Kompetansemål i Læreplan i RLE- faget 2008 (1.8)
Kompetansemål etter 4.årstrinn
Hinduisme
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• fortelle om en av hinduismens guder og gudinner
• samtale om hinduismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler,
puja, matregler og høytider
• gjenkjenne kunst og gjøre bruk av estetiske uttrykk knyttet til hinduismen
Kompetansemål etter 7. årstrinn
Hinduisme
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• samtale om sentrale fortellinger i hinduismen
• samtale om hinduisme, hinduistisk livstolkning og etikk med vekt på noen guder og gudinner,
synet på tilværelsen og det guddommelige, menneskesyn, aktuelle etiske utfordringer
og utvalgte tekster
• forklare hinduistisk høytidskalender, og beskrive hinduistiske høytider og sentrale ritualer
• beskrive tempelet og reflektere over dets betydning og bruk, og nytte digitale verktøy til å
søke informasjon og lage presentasjoner
• presentere ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til
hinduismen
Kompetansemål etter 10. årstrinn
Hinduisme
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• forklare særpreget ved hinduisme og hinduistisk tro som livstolkning i forhold til andre
tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjeller
• drøfte utvalgte tekster fra hinduistisk skrifttradisjon
• innhente digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange hinduer
• gi en oversikt over mangfoldet i hinduismen, viktige historiske hendelser og hinduismens
stilling i Norge og verden i dag
• beskrive og reflektere over særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til hinduismen