Last updated:  2003.10.24

 ©  Text and Photo: Frode H. Haaland


 

Otto's fornemmelse for dekk...

En historie om en Land Rover, ei lommebok, og mange gode hjelpere

 

Discovery'en "Otto" kom med 8 temmelig slitne dekk, så behovet for nyinvestering var helt åpenbart da jeg kjøpte bilen i d.h. år 2000. I et forsøk på å holde kjøretøyet med rimelige og tilfredsstillende dekk, har det siden gått slag i slag med nye og brukte og halvbrukte dekk, en mengde ulike slags rustne felger, bytte av dimensjoner, samt profesjonell og amatørmessig sandblåsing og lakking av felger. Hele 31 dekk har vært gjennom hendene mine og på Ottos akslinger i løpet av fire år!

Og ikke minst har det bestått i diverse transportdistanser og ulike former for innsats fra gode Forumister som skulle sikre at dekkbeholdningen hele tiden holdt seg på et tilfredsstillende nivå, og dertil også befant seg på riktig sted...

 

12 dekk var allerede kastet, og var derfor ikke tilstede da bildet ble tatt...

 

Åtte blanke...

Jeg visste dekkene ikke "var helt gode", men Discovery´en hadde en pris som så grei ut, så innkjøp av nye dekk skremte verken lommebok eller den nybakte Land Roverist - kanskje det var en konklusjon som ble trukket før prisen på så store dekk var sjekket med en dekksforhandler?

Det kan på mange måter være greitt å starte på scratch, så kan man velge dekk som passer ens egne behov. Men hva er egentlig mitt behov? Og hva er ulempene med ulike valg? Spørsmålet var: Hva kjøper man? Hvilken størrelse? Til hvilken pris? Hvor?

Husk at dette hendte en gang i forhistorisk tid (år 2000), før Land Rover Forum overhodet var påtenkt. I dag ville det vært lettere, men den gang endte jeg opp med et par mer eller mindre meningsfulle svar fra maillista, men fikk iallefall såpass mye ut av det hele, at det var Jørgenrud i Spydeberg som var stedet å henvende seg. 

Siden ingen av de gamle dekkene var noe særlig, kjøpte jeg ett lovlig dekk på en rusten Rostyle felg på Land Rover Klubbens swap-meet i Nittedal, og har hatt det hengende på bakdøra som reservehjul siden.

 

Hva med ett sett helårsdekk?

Med en firehjulstrekker har man framkommelighet som ingen andre, så det burde vel være mulig å kjøpe ett sett dekk, og kjøre dem sommer som vinter? Med en Land Rover som per definisjon er verdens beste firehjulstrekker, skulle det holde...i allefall i snøfattige Østfold?

En telefonsamtale med Kjell Jørgenrud virket lovende. Med serie 1 på tunet og lang erfaring med slike doninger, burde han kunne gi fornuftige og balanserte råd. Han spurte om jeg skulle kjøre i terrenget, noe jeg ikke hadde tenkt - iallefall ikke noe ekstremkjøring. Bare sånn grus- og dårlige skogsveier. Kunne ikke risikere å ødelegge den fine, nye doningen! Han foreslo derfor å holde meg til standard-dimensjonen, som er 205/80-16 - et 29" stort dekk.

Og siden jeg ikke skulle ha grove terrengdekk, ville han foreslå Michelin XPC. Disse dekkene ble brukt på bergingsbilene i indre Østfold, og han kunne fortelle at "gutta ikke ville ha andre dekk" på bergingsbilene. De grep fantastisk godt på snø, og skulle fungere godt som helårsdekk. Stillegående og med velbalanserte veiegenskaper - og fabrikkdekk på Discovery og D90.

Han kunne gi meg som Land Roverist en pris kr.1.140,- per stykk ferdig pålagt. Hvis jeg ville gå for noe grøvre, kunne han foreslå BF Goodrich A/T til en pris av ca.1.500,- eller et Cooper Discoverer dekk en hundrelapp per stykk under det. Jeg gikk for Michelin, og fikk vrengt dekkene av et sett gamle Rostyle Range Rover felger. 

I et forsøk på å bruke denne anledningen til å oppgradere bilen, fikk jeg felgene profesjonelt sandblåst, syregrunna, og lakkert i sølvfarga lastebillakk - noe som også kostet noen kroner... Deretter bar det inn til Spydeberg for å få satt på nye dekk!

Dekkene fungerte aldeles utmerket på bilen på sommerføre, det føltes som de satt klistra på veibanen. Men de føltes ikke like "klistra" da jeg etterhvert begynte å kjøre litt i terrenget. Bruken av bilen var plutselig annerledes enn jeg hadde tenkt og som Kjell Jørgenrud ga råd i forhold til. 

Mønsteret er vektet mot veiegenskaper, og tettes fort med gjørme - og blir gateslicks som bare spinner... De var for lite grovmønstret for terrengbruk (men er et meget godt valg for grus og sand), men jeg klarte nå holde følge med andre biler i samme klasse, så helt skurgæli var det nok ikke. 

Men det er alltid noe med størrelsen. Som sagt var dette her i forhistorisk, pre-forum-tid, så jeg trodde at det å sette på høyere dekk ikke var mulig, fornuftig, eller nyttig  - helst noe for ekstrem-kjørerne. Dekkene var for små for litt grøvre terrengbruk - en erkjennelse som kom snikende et par track-rods senere. 

Det føltes litt kjedelig å se Defendere og seriebiler på 32" dekk tøffe innover i skogen mens jeg selv måtte snu. Det er prisen å betale for lavere dekk og en bil med lavere tyngdepunkt, der man altså prioriterer egenskapene på vanlig vei, tenkte jeg - men uten å vite helt sikkert hva som var alternativet... Og uten mulighet for å sjekke ut hvilke valg man egentlig stod overfor, sånn på godt og vondt. Og med et bilde av hva bilen skulle brukes til som stadig ble mer feil.

 

Vinteren kommer med ny erkjennelse...

Så kommer vinteren...og Jørgenruds anbefalte snødekk sladder og slenger, og det er ikke måte på hvor seint man må kjøre for å holde seg trygt på veien. XPC er Michelins snødekk, og det er kanskje ikke umulig at de fungerer på snø, men de fungerer dårlig på is, glatte veier med rim på,  osv. 

Jeg lærer hva Newtons 1.lov betyr: Et legeme som er i bevegelse vil fortsette å være i bevegelse inntil du a) havner i grøfta eller b) reduserer farten. 

En Discovery veier ca.2 tonn, noe som øker sentripetalaksellerasjonen ganske kraftig i forhold til en menneskebil på kanskje halvparten. 

Jeg lærer også om forskjellen mellom det å kunne kjøre og det å kunne bremse og svinge. Med drift på dobbelt så mange hjul som på en menneskebil, er det sjelden problem å sette bilen i gang og å kjøre. Men man svinger ikke på flere hjul enn en menneskebil, og man bremser sjølsagt heller ikke på dobbelt så mange hjul...

Av Newton kan vi lære at det at en Land Rover er så tung gjør at den faktisk både svinger og bremser dårligere enn en menneskebil! Hvis en menneskebil trenger dedikerte vinterdekk, så gjør iallefall en Land Rover det. Det var derfor litt pinlig å kjøre Ford Focus på langkjøring om vinteren, og la Land Roveren stå fordi dekkene var for dårlige for vinterbruk. Tanken hadde jo opprinnelig vært at en terrengbil ville klare seg langt bedre enn en menneskebil. Så feil kan man ta.

Enden på visa blir en erkjennelse av at fire dekk ikke holder - her må kjøpes fire nye for vinterbruk. Åtte skal det være, men hvem betaler?

 

Brukte vinterdekk

Det dukker opp fire brukte piggdekk for salg hos Bengt Tovslid i Stavanger - litt langt unna Halden, men jeg slår per mail til på fire dekk med plenty mønster på rustne Discovery stål felger. Dekka plukkes opp på en bensinstasjon på Sola mens jeg er på vei til rådyrjakt i Sør-Rogaland. De surres på taket og blir med på en svingom tilbake til Sokndal - kult å kjøre rundt med fire hjul på taket!

Sjølsagt kommer det snø mens jeg er på heia, men dette er ikke gutten som er tapt bak ei vogn! Det byttes fire hjul i snødrevet på heia, og med plenty mønster og ikke fullt så plenty med pigger skulle jeg være sikra trygg nedfart og hjemfart.

Dekkene sitter forbløffende dårlig på, noe som raskt diagnostiseres ved å lese på DOT-koden: Dekkene var eldre enn bilen, og gummien hard som bremsebelegg - fullstendig uegna fottøy for en bil. En mail til selger, og vi blir enig om at dekkene er ubrukelige, men at felgene jo kan brukes. Vi finner at riktig pris for de fire felgene er 500kr.

Alderen på dekkene er svært viktig for hvilket grep de gir, så med noen år på nakken vil de bli dårligere uansett hvor mye mønster som er igjen. Jo nyere, jo bedre - jo eldre, jo dårligere. 

Derfor må man alltid sjekke når dekket er produsert - dette står i dekkets DOT-kode: Før år 2000 var det en tresifret tallkombinasjon: tallet "278" betyr f.eks. uke 27 i 1998. Men kan også være uke 27 i 1988... Legg merke til at DOT-koden ikke står på begge sidene av dekket - har dekket en side som er "inn" og en annen som er "ut", vil DOT-koden stå nær felgen på "innsida".

Dekk produsert etter 2000 har en firesifret tallkode, der de to første tallene utgjør ukenummer, og de to siste produksjonsåret: tallet "2001" betyr da uke 20 i år 2001.

Dekkets alder er kanskje enda viktigere enn mønsterdybden - iallefall så lenge man holder seg godt innenfor lovlig mønsterdybde. 

De nyinnkjøpte brukte dekkene fra Stavanger, fremdeles med mye mønster, hadde koden 129 - hvilket innebærer at de var produsert uke 12 i 1989 - dvs. før Discovery overhodet var presentert for almennheten. De hadde i sin tid blitt levert originalt til en Discovery som mange år senere ble kjøpt av Thor Gunnar Bakkerud på Ålgård. Ikke rart at dekkene satt dårlig på med en slik alder på nakken!

Selv hos større dekkforhandlere kan du risikerere å få dekk som er noen år gamle, så pass på å sjekke DOT-koden før dekket kommer på felgen! Sommerdekkene som ble kjøpt hos Jørgenrud i mai 2000, var f.eks. produsert på tampen av 1998, og var altså halvannet år gamle da de kom på bilen første gang.

 

Flere brukte vinterdekk...

Jeg blir ganske bekymret for behovet for nye dekk - dette er dårlig for pengemengden gjennom den predikerte, kraftige inflasjon i utgiftene, samt en sterkt svekket handelsbalanse i forhold til fruen... For ikke å snakke om hva dette betyr for rentenivået og arbeidsledigheten og forholdet til framtidige generasjoner. Verst er kanskje konkurransevnen mellom de ulike formålene som pengene kan brukes til. Jeg derfor psyker helt ut, og avventer at penger skal begynne å strømme inn på konto fra rike onkler i Amerika eller for tort og svie fordi man er blitt melkemann og derfor bitt av en hund.

"Den som venter, han skal finne" heter det, og fire brukte piggdekk dukker opp i Oslo til en meget grei pris. Selger Gisle Tveito syns dekkene blei for små på en 88", men ville kjøpe samme mønster (Vredestein Transport Snow) i en større dimensjon. Et godt utgangspunkt!

Felgene fra Stavanger sandblåses amatørmessig, grunnes med 2 strøk Owatrol, 2 strøk Owatropal, samt to-tre strøk Bengalack i Davos Solid White. Felger i bilens farge ser pent ut!

Dette var noe annet! Disse dekkene sitter faktisk godt på under alle vinterforhold, selv om nyere dekk helt sikkert hadde fungert bedre på blank is og lett snødekke. De fleste piggene er på plass, men det føles nok som det er piggene som holder styringen når det virkelig er holke. 

Ikke som på fruens Focus som dessverre alltid sitter knallbra på under alle forhold på sine piggfrie dekk på 13" felger. Når piggdekkene slipper, slipper de lett og kontrollert bak først - som de gjør på en vanlig bakhjulstrukket menneskebil. Men dekkene er noen år gamle (merket uke 49 i 1997), og vil ikke holde mer enn noen få sesonger før de bør byttes i noe nyere. Det blir likevel en billig og grei løsning. Med sitt grove mønster kunne de kanskje fungere som terrengdekk hvis man trakk ut piggene?

 

Ønske om større dekk og grøvre mønster

Ettersom tiden går, blir det mer kjøring i terreng - og behovet melder seg for grovere mønster beregnet for terreng, samme økt bakkeklaring. Et gatedekk, som f.eks. Michelin XPC, pakkes raskt hvis man kjører i gjørme eller myr, og man spinner hjelpeløst - til stor glede for skuelystne som elsker å se vinsjing og tauing. Fullt så moro er det ikke når man setter seg fast et sted når man er alene... På den andre siden, vil et hvilket som helst dekk med grøvre mønster gi dårligere veiholdning, dårligere svingegenskaper, lengre bremsestrekning, mer støy osv. Spørsmål blir hvordan man vil balansere de ulike hensyn.

Grovere mønster gir bedre grep i terrenget - og et veldig åpent mønster, som man finner det på Mud Terrain dekk, gir suverent mye bedre grep enn gatedekk, og mye bedre enn All Terrain under fuktige forhold. Men jo lengre man beveger seg ut på skalaen med vekting på terreng-egenskaper, jo mer må man forsake av egenskaper på vanlig vei. Med 99,x% av kjøringen på vanlig vei, var jeg ikke villig til å forsake så mye for å få bedre terrengegenskaper. Men hvor mye kunne jeg forsake?

Det optimale ville kanskje vært å ha tre sett hjul: Sommerdekk, Vinterdekk, og Terrengdekk - men det koster fryktelig mye penger, skal lagres, og man skal uansett alltid kjøre endel mil etter vanlig vei for å komme til kjøreområdet, og har derfor behov for godt veigrep også på eventuelle terrengdekk.

Discovery har 29" som standard dekkstørrelse, mens en Defender 110" leveres med 32" - og har altså 1,5" bedre bakkeklaring å rutte med når underlaget blir ujevnt. Det ville vært kult med Defender-størrelse dekk, men tyngdepunktet heves, man får redusert akselerasjon, og man må sage vekk litt plåt og slikt for å få plass til de store hjulene. Spørsmålet om dekktype og dekkstørrelse settes derfor "på vent" - inntil penger eventuelt etterhvert skal strømme inn på konto på en uavladelig måte, hvorpå man igjen kan begynne å fundere på størrelser og typer.

Eller i påvente av billige brukte dekk...

 

Brukte terrengdekk i 245/75-16

Kjetil Nilsen i Vestby lyser for salg 4 pent brukte BF Goodrich A/T dekk i dimensjonen 245/75-16 - og med en pris som aldeles ikke skremmer - folk er gjerne ganske snille med hverandre innad i Land Rover menigheten; dekkene stod tilogmed ferdig montert på rustne Rostyle felger! Dekkene er kanskje noe bredere enn ønskelig, men høyden på dem er fin, og med den utbasunerte prisen trekkes konklusjonen i løpet av et par minutter. Dekkene hentes fram fra bak skuret i Vestby, og stables etterhvert utenfor garasjen hjemme i påvente av at det nesten blir for sent til å få satt dem på bilen til landstreffet på Rena.

245/75-16 er en vanlig dimensjon å sette på Discovery i USA, og kombineres gjerne med litt høyere fjærer. Dekkene krever noe saging i bakskjermen, og justering av styrestopp, men er ellers kurant å sette på selv en helt standard bil. 

Plutselig ser Discoveryen skikkelig aggressiv ut, klar for å entre terrenget! Dekkene oppfører seg meget eksemplarisk på vei, det grove mønsteret ruller røffere enn gatedekkene, og gir nok også noe høyere drivstofforbruk, men gir neppe de helt store utslagene i dårligere styring/bremsing. Dog er bredden på dekkene et problem på grusvei, der bilen "flyter" mer oppå grusen, og det blir mer sleng og slipp i svinger - farten må avpasses! 

I terrenget gir mønsteret helt andre muligheter enn gatedekk - og med tanke på hvor lite det føles som man har forsaket av veiegenskaper, var det nok denne type dekk jeg skulle ha kjøpt allerede i starten av min Land Rover karriere. 

Dekkenes høyde er svært viktig - det blir bedre klaring under akslingene når man kjører over steiner, røtter osv. - de gir 2 cm ekstra klaring under differensialene.

Og ved garasjen står det plutselig 4 pene og drøyt halvbrukte Michelin XPC på pene Rostylefelger...tilovers! Fruen lurer en stund på når de vil forsvinne - men så snart det blir slutt på spørsmålene, er de på vei til Vadsø for å få et nytt liv hos Sverre Pavel på hans 1986 modell Range Rover...og ikke spør meg hvordan man får ordna frakt helt til Vadsø, men alt lar seg tydeligvis ordne med litt godvilje, mye hjelpsomhet, og en svipptur til ei tomt i Groruddalen

 

Gi meg et reservehjul!

Lykken over å ha fått større og grøvre dekk får seg en liten smell idet jeg punkterer og bilen kneer ned - heldigvis 200 meter fra der vi fattet en beslutning om ikke å kjøre E6en, men heller ta Gamleveien. På med reservehjulet...som ser ynkelig lite ut med sine 29"...jeg trenger et større reservehjul! Farten må avpasses for at differensialen skal kunne henge med hastighetsforskjellen. Uten peiling på hva jeg har å forholde meg til, setter jeg max hastighet til 50 km/t. I den farten er alle avstander store!

Dekksjappa kan fortelle at Jørgenrud hadde satt inn feil slange i dekket, og at denne derfor hadde eksplodert... Lurer på hvordan det står til med de andre hjulene - er det feil slange i alle hjula? Jeg trenger et reservehjul.

En telefonrunde til dekkleverandører gir ingen positiv respons - det er åpenbart heller ingen i Land Rover bevegelsen som har et slikt dekk til overs. Skal det virkelig bli nødvendig å kjøpe et splinter nytt dekk som bare skal henges på bakdøra og forhåpentlig aldri brukes, for å gå i graven som hardt og råttent om en 10-15 år?

Hjelpen melder seg i form av Dagfinn ("Terratracker") som har endevendt en søppelcontainer hos en dekkforhandler på Rødberg øverst i Numedal: her finnes et dekk i riktig dimensjon med lovlig mønster.

Men hva skal jeg med et hjul som ligger langt oppe i Numedal? Hjelpen er aldri lengre unna enn et par tastetrykk etter at Land Rover Forum kom på nett. Samarbeid mellom Dagfinn og Jørn Nielsen ("Jørn Nielsen") bringer dekket til Porsgrunn, hvor det mellomlagres inntil Jørn skal på service i Fredrikstad, noen få mil fra mitt hjemsted Halden.

Flottings! Da kan jeg hente dekket og Jørn og jeg kan juge Land Rover over en kopp kaffe mens Disco2en "La Negra" serves på Land Rover Centeret! 

Jobben min vil imidlertid ha sitt, så en telefon til Land Rover Centeret i Fredrikstad blir nødvendig. Joda, der kan de stille opp og påta seg ansvaret å lagre reservehjulet under Bernts kontorpult til jeg kan plukke det opp dagen etter! Flere gode hjelpere!

 

Felgene må stemme!

Punkteringen vekket en dyp uro - er det kanskje feil slange i de andre hjulene også? Kanskje er det bare et tidsspørsmål før jeg punger på de andre hjulene? Reservehjulet løser de akutte problemene, men det føles ikke spesielt betryggende å kjøre rundt med dekk som kanskje bare venter på å slippe ut lufta. 

En sjekk på hvilke felgdimensjoner som passer til dekkene, viser at Rostyle felgene med sine 6" er for smale for de breie 245-dekkene - de krever felger med en bredde på mellom 6,5" og 7,5" 

De 6" Rostyle felgene kan brukes inntil en bredde på 235mm ser det ut til - og med bredere dekk enn det, må man også ha bredere felger!

Da er det godt man har liggende noen Discovery-felger, siden de er 7" brede, og dermed passer fin-fint. Omlegging fra rustne Rostyles til nyrestaurerte Discovery stål felger blir løsningen.

 

Fire Discovery felger leveres til sandblåsing, syregrunning, og påfølgende lakkering med Davos Solid White. Lakkforretningen hadde ikke ABF-lakk (lastebillakk) i rett farge, men ABF-herder bringer meg iallefall halvveis til målet om en tjukkere og seigere lakk enn vanlig. Jeg bestiller at lakkereren skal bruke opp hele litersboksen med lakk - dvs. 250 gram lakk per felg! Skjøten fylles godt opp med lakk, og burde gi god beskyttelse mot rust i flere uker.

Pengene ruller igjen ut av kontoen, men det blir iallefall knasende pent, og forhåpentligvis også sterkt og varig.

 

Hva med fire kjettinger?

Så lyses det for salg 4 hurtigkjettinger til en grei pris...

VOW! Det har jeg lyst på. Snøkjøring på GP i jula ga virkelig mersmak. Dessuten er det slik at med en terrengbil kan man risikere å sette seg ordentlig fast...altså kan en siste skanse i form av kjettinger være fornuftig. 

Jeg slår til på kjettingene - som dessverre befinner seg i Stavanger, og Alex Larsen som er selger skal til utlandet så kjettingene ut av huset... Selger dropper dem av hos Angus Smith ("Rogaland Rover"), og jeg vil plukke dem opp under en jakttur, eventuelt i jula når mor skal besøkes neste gang.

Problemet er at kjettingene er beregnet på 225/75-16, og derfor ikke passer til vinterdekkene som er i dimensjonen 205/80-16. Det er litt å gå på med slike hurtigkjettinger, men det ble ikke anbefalt å bruke den dimensjonen jeg hadde fra før... Kjettingene hadde passet bra på 235/70-16 (som er den andre standarddimensjonen på dekk til Discovery), men altså ikke på de smale/lave vinterdekkene mine.

Men nå har jeg da iallefall kjettinger (dvs. for tiden er det Angus som har dem...).

 

Nye, brukte vinterdekk kanskje?

Jan Olsson på Jevnaker annonserer i 4WD for salg fire pent brukte (DOT 2501, dvs. sommeren 2001) Cooper Discoverer M+S piggfrie vinterdekk til en grei pris - og i dimensjonen 225/75-16! Disse dekkene vil mine nye kjettinger passe på - ergo så slår jeg til på dem! Har du klave får du ku, har du kjetting i feil dimensjon får du også dekk i samme feil dimensjon!

Overføring av penger går greitt med nettbank, men når det gjelder dekk er man dessverre fremdeles avhengig av en rent fysisk transport. Jevnaker er stedet der dekkene bor, mens jeg bor i Halden.

Problemet løses greitt ved at selger tar bilen til Oslo en dag, mens Geir Arntzen ("Geir og Heidi") lemper dem over i hans og Heidi Klubnes' ("Geir og Heidi") Discovery på ei mørk NSB tomt, og tar på kvelden sikte mot søndre deler av Akershus der de bor, og dekkene stues inn i kjellerboden. Vi begynner å nærme oss Halden, men er fremdeles noen mil unna... Jeg tar sikte på å plukke dem opp fra Geir og Heidis bod ved en eller annen anledning om ikke så altfor lenge.

En diskusjon på forumet løser kjapt dette ørlille problemet uten at jeg vet om det, idet Jan Luneborg ("Jan Luneborg") plukker opp dekkene og lagrer dem hjemme hos seg i Halden inntil jeg er tilbake fra elgjakta, og kan hente 4 vinterdekk fraktfritt og ferdig transportert til mitt hjemsted! 

Snakker om suveren hjelpsomhet! Dermed vrenges piggdekkene (fra Oslo) av felgene (fra Stavanger), og så settes dekkene (fra Jevnaker) på. Dermed er det klart for vinteren nok en gang. 

Og de gamle piggdekkene med de gamle Rostylefelgene har fått en forum-transport til Dagfinn Svendsen ("Terratracker") i Sandefjord ved at de ble plukka opp av Tore Kjernmoen ("Tore Kjernmoen") i Halden, og levert på døra til Dagfinn i Sandefjord. Land Rover Forums eminente logistikktjenste!

Men med alle 29" dekkene solgt eller kastet, trengs det nå enda et reservehjul - denne gang i 225/75-16. Gjentatte forespørsler og annonser her og der gir ingen svar, så her gjenstår det enda noe forumjobb!

De piggfrie vinterdekkene oppfører seg eksemplarisk på glatt vei, og slipper på en kontrollert måte når veigrepet er oppbrukt på isete veier. Men fruens Ford Focus skodd med Continental VikingContiContact 2 fra d.h. år 2000 sitter likevel bedre på i svinger og under nedbremsing...takket være Newtons 2.lov! 

Et lite problem er det dog...det vibrerer ved omtrent 100km/t, noe som indikerer et ubalansert hjul. På dekkverkstedet ga de beskjed om at de ikke klarte stabilisere det ene hjulet, og hadde markert at dette derfor måtte sitte bak. En felg er altså dårlig, og burde byttes. Derfor har jeg nå kjøpt en brukt felg hos Angus - som også plukkes opp i (h)jula...og som må pusses og grunnes og males og så legges om...

 

Den som venter får dekk!

Tett oppunder (h)jul annonserer Xhair (Ole Jacob Stensholt) på forumet at han kan få tak i rimelige terrengtype-dekk i 225/75-16. Uniroyal Monoply T90 brukes bla. av forsvaret på MB Geländewagen, med det burde vel kunne holde som reservehjul likevel...

Dermed er reservehul i orden - dvs. det er bestilt, men enda ikke levert/henta... Her gjenstår nok en transportjobb, men reservehjul er kanskje ikke så viktig at det er noe å haste med?

 

Fra lite og pent til stort og grovt...

Da Otto ble kjøpt, var jeg ganske overbevist om at jeg ville kjøre lite i terreng, og da bare veldig forsiktig og uten behov for noe slags ekstra stæsj og utstyr. Og bråkete terrengdekk var antatt helt unødvendig...

Siden har det altså gått slag i slag... På bildet ses Michelin XPC i 205/80-16 helt til høyre. 

Sammenlignet med Cooper Discoverer M+S i 225/75-16 i midten ser det litt lite og puslete ut. 

Innerst står reservehjulet i 245/75-16 - enda et par hakk større. 

Det er altså 20mm bredde forskjell fra dekk til dekk ettersom du beveger deg opp i størrelse - og i høyde er forskjellen ca.9mm fra det minste til det midterste, og derfra 3 cm opp til det største. 

Frykten for å ha for store og grove dekk har nok vist seg noe overdrevet, samtidig som behovet for dekk har endret seg. 

Det midterste dekket (225/75-16) er det største som garantert går på en Discovery uten noen som helst slags forandringer eller problemer av noe slag - og gjør heller ingen særlige utslag på giringen eller på bilens tyngdepunkt. Denne størrelsen kan derfor anbefales som et ganske konservativt dekkvalg for Discovery. Det gir deg litt bredere dekk enn normalt - men som også gir deg ørlite høyere bakkeklaring enn standard (under 5 mm). En slik dimensjon i et noe grovere mønster enn et gatedekk (f.eks. All Terrain eller noe midt mellom AT og gatedekk), skulle ikke gi dårlig håndtering på vei i en slik grad at man skulle være urolig for bremsestrekning, egenskaper ved unnamanøvrer og slikt. Et noe grøvre mønster vil gi bilen svært mye bedre framkommelighet under terrengkjøring.

Dekk i størrelsen 245/75-16 påstås også å kunne gå rett på en Discovery uten problemer, men man må antakelig justere styrestopp, og man får endret giring (= dårligere aksellerasjon), og noe høyere drivstoffobruk. At dekkene ikke skal gi behov for kapping av litt plåt, er kanskje riktig, men man bør nok regne med å jobbe noe med ei sag for å få slike dekk på. Derfor er de antakelig også mer et valg for den som har planer om endel terrengkjøring.

 

Runde på runde i dekkbransjen...

Hvis vi oppsummerer, er historie og status for Ottos håndtering av dekk omtrent denne: 

 

  • Jeg har dumpa 8 utslitte dekk som fulgte med bilen da den ble kjøpt (på Nesodden)
= 8
  • Jeg har dumpa 4 vinterdekk kjøpt brukt (i Stavanger), som var eldre enn bilen og som følgelig ikke hadde mykhet igjen i gummien
= 4
  • Jeg har p.t. 4 BF Goodrich A/T i 245/75-16 (fra Vestby) som sommerdekk, med et reservehjul (fra en Rødberg-container).
= 5
  • Videre 4 Cooper Discoverer M+S piggfrie vinterdekk i 225/75-16 (fra Jevnaker), som jeg mangler reservehjul til, men som det finnes hurtigkjetting  (i Stavanger) . Men et av dekka må legges om på en annen og bedre balansert felg (som er kjøpt og venter på meg hos Angus i Stavanger)
= 4
  • Jeg kvitter meg med 4 drøyt halvbrukte Michelin XPC i 205/80-16 (kjøpt til full pris i Spydeberg) på veldig pene Rostylefelger, og som i framtiden skal bo hos Sverre Pavel (i Vadsø)...
= 4
  • Jeg har kvitta meg med 4 piggdekk i 205/80-16 (fra Oslo), som nå er overtatt av Dagfinn Svendsen ("Terratracker") (i Sandefjord), sammen med fire relativt rustne, gamle Rostyle Range Rover stålfelger (fra Vestby).
= 4
  • Jeg har et gammelt reservehjul i 205/80-16 på en rusten Rostyle felg (kjøpt på swap-meet i Nittedal), som blir til overs så snart jeg har klart å skaffe et i rett dimensjon.
= 1
Stabelen av dekk er altså i øyeblikket svært stor, felgmengden likeså. Noe i overkant av hva fruen kanskje setter pris på lagringsmessig - og hva det hele koster er ting man ikke snakker så høyt om. Men hele 30 dekk har altså passert gjennom mine hender fra utgangen av januar 2000 til oktober 2003 SUM = 30 dekk

 

Etter en slik runde, og med den oppsummering som gjøres i og med denne artikkelen, er det aktuelt å stille spørsmålet: Var det verd penga å kjøpe brukte dekk og ikke investere i nye med en gang? Stiller man seg et slikt spørsmål, er svaret mitt at "- Nei, det har jeg ikke tenkt på..."